את קרין המקסימה פגשתי בפורום שניהלתי בתפוז, שם היא יזמה פינה של פעילויות מעולות עם פעוטות. תמיד יש לה עצה טובה או מחשבה חכמה ולכן ביקשתי שתכתוב לי קצת על משחקים עם פעוטות… כי הילדים שלי כבר גדולים ואין לי על מי לתרגל משחקים כאלה.

***

על חשיבות המשחק

כולנו יודעים שצריך להציע לתינוק גירויים שונים ומגוונים, שגירויים חשובים ואפילו קריטיים להתפתחות מוטורית, קוגניטיבית, שפתית וכולי.

כולנו יודעים שצריך לשחק עם ילדים. בעבר היו תהיות, דילמות ומחקרים, אבל היום קשה מאוד למצוא מתנגדים לאקסיומה שחשוב מאוד לשחק עם ילדים.

להיות פעוט

איפשהו באמצע יש שלב מבלבל. בגבול שבין תינוק לילד יש איזה "שטח מפורז", בו היצור הקטן והמופלא שמולנו נקרא "פעוט". לפעמים הצגה של מגוון גירויים כבר לא מספיקה עבורו, ומצד שני, הוא עדיין לא בשל למשחקים מורכבים כמו אחיו הגדולים. קשה מאוד לשים את האצבע על הנקודה המדויקת בה זה קורה, ככה שיום אחד מצאתי את עצמי מציעה לבת השנה וטיפה שלי רעשן, ומופתעת מהמבט המזועזע והמשועמם שהסביר לי שזה כבר ממש לא מספיק לה. מצאתי מעט מאוד רעיונות לפעילויות שמתאימות לגיל הזה, שהן בין הצגת גירויים לבין משחק של ממש, אז התחלתי להמציא ולאסוף בעצמי.

בשלב הזה ילדים כבר יושבים באופן עצמאי, ומתחילים לנסות את כוחם בעמידה ובהליכה – לאט לאט, עם הרבה תמיכה. היכולת שלהם לגלות את העולם הרבה יותר גדולה. הם לא מסתפקים בטעימה מהחפצים שמולם, ומתחילים לשלב כמה חפצים יחד וליצור ממש הפעלה. המטרה שלהם היא להבין את היחסים בין חפצים שונים ודרכם גם את היחסים בין אנשים. תוך כדי הם מפתחים מוטוריקה – עדינה וגסה, מפתחים שפה – על ידי התנסות ועל ידי הקשבה, לומדים מושגים ותופעות, מפתחים העדפות ויכולות וגם מפתחים יצירתיות, שזו מטרה לא פחות חשובה לחיינו המבוגרים מהתפתחות של מוטוריקה או שפה.

הקשב של פעוטות

פעוט זקוק להרבה יותר מגוון מהתינוק. תינוק יכול לחקור במשך שעה ארוכה משאית צעצוע – הוא יסתכל עליה, יטעם אותה, יבדוק איזה רעש היא מוציאה. פעוט זקוק כבר ל-2-3 משאיות, או למשאית וכביש, כדי ליצור עניין.טווח הקשב שלו עדיין קצר- קצת יותר ארוך משל תינוק, קצת יותר קצר משל ילד. הוא יכול לחקור את המשאית ואת הכביש במשך 5 דקות ולהניח בצד. אם נשאיר אותם בהישג יד – עדיף אפילו על הרצפה או על מדף/מגירה אליהם הפעוט יכול להגיע בעצמו – הוא יחזור לחקור אותם לחמש דקות נוספות, ואז לעוד חמש… כעבור כמה ימים, כשנראה שהפעוט סיים את החקירה, נוכל לגוון – להוסיף לכביש גשר, להעמיס אבנים על המשאית – שינוי קטן שמאריך את משך החיים של המשחק לפחות בעוד כמה ימים. ואחרי שגם זה מיצה את עצמו? החלפה!

משחק עצמאי

אצלנו בבית יש שני מדפים בגובה העיניים של הנסיכה. על המדפים האלו יש "תצוגה קבועה" ו"תצוגה מתחלפת". התצוגה הקבועה נותנת לנו יופי של מראה- במשך מעל חצי שנה, צורת המשחק שלה באותה תצוגה מתפתחת ומשתנה. ממול, משחקים מתחלפים כדי ליצור אתגר, סקרנות ועניין.גם היכולת לשחק לבד מתפתחת עם הזמן. אנחנו משתדלים ליצור איזון בין זמן בו על הגברת להפעיל את עצמה לבין זמן בו אנחנו מפעילים, או לפחות שותפים פעילים מאוד במשחק. האיזון בין השניים משתנה עם הגיל. בהתחלה היא הייתה זקוקה לתיווך שלנו כמעט לפני כל פעולה. כל מעבר ממשחק למשחק הוציא אותה משלוותה והיא הייתה זקוקה לעזרה. היום היא יכולה לשחק במשחק חופשי זמן לא קצר, ואנחנו רק "ניצבים" בתוך המשחק – טועמים את האוכל שהיא מכינה, עוזרים לפתוח קופסה. תוך כדי המשחק, אם צץ לי רעיון לגיוון או לשדרוג, אני רק צריכה לזרוק לה הערה, והיא כבר ממשיכה משם לגמרי מעצמה. יותר מזה – היום היא כבר מוצאת את רוב הרעיונות בעצמה, ולי רק נשאר להסתכל ולהתמוגג מכמה שהילדה יצירתית.

מה צריך בבית?

דבר אחרון – אני לא מאמינה בצעצועים שעולים הון. נכון, סביר שאם כן היה לי הון, הייתי בוחרת להוציא אותו על צעצועים, אבל זה לא המצב. רובם הגדול של המשחקים בבית שלנו עשויים מחומרים שיש בבית או מחומרים ממוחזרים, כאלו שאנחנו אוספות או שמגיעים אלינו בטעות. גם המשחקים הקנויים שמלווים אותנו לאורך חודשים ארוכים הם משחקים זולים ופשוטים. אנחנו לא בוחלים בחיקויים, ומקפידים רק על ענייני בטיחות – שלא יהיו חלקים יותר מדי קטנים. גם עם המשחקים הכי הכי בטוחים – משחק פעוטות צריך להיעשות תמיד בהשגחת מבוגר, תוך כדי התאמות ליכולות של הפעוט הספציפי, לאופיו ולתנאים שבסביבה. הקריטריון העיקרי שמנחה אותי בקניית משחקים או אביזרים – משחק שיהיו לו כמה שיותר אפשרויות ושימושים.

הצעצועים שכדאי לרכוש:

  • מגדל כוסות. המשחק הקנוי מספר 1. עולה בין 5 ל-15 ₪, משמש מגיל חצי שנה עד שנתיים וחצי והיד עוד נטויה.
  • חיות פלסטיק.
  • כלים למשחק בחול (ערכה של דלי, כף וכו') ו/או כלי מטבח- כוסות, סכו"ם.
  • פונפונים גדולים יחסית, מחנויות יצירה.
  • צבעים ממינים שונים: צבעי פסטל, צבעי פנדה, גירים, טושים, צבעי ידיים, צבעי גואש, צבעי מים. לא הכל בבת אחת כמובן, כל תקופה לקנות סוג אחד ולנסות אותו, בהמשך לתת להם לבחור ולהשתמש בכמה סוגים של צבעים בפעילות אחת.
  • חרוזי פלסטיק/עץ גדולים.
  • מנקי מקטרות.
  • תבנית קרח/תבניות קאפקייק- איזושהי תבנית עם שקעים. ממש לא חייבים לקנות חדשה, אחת כזו שיצרה משימוש בבית בהחלט תעשה את העבודה.

*****

תודה רבה לקרין על העצות הנפלאות!

 בקרו  בבלוג היפה שלה: לג'ירף יש צוואר ארוך

שתפי את הפוסט

באותו נושא

מכינים שלג!

לא יורד שלג? הכינו אותו בעצמכם. מתכון ביתי וגם רעיונות משחק וקישורים לקניית שלג מלאכותי…

קרא עוד »

בצק מלח

בשביל להכין את בצק המשחק הזה צריך רק קמח, מלח, כף שמן וצבעי מאכל. טיפה עבודה, קצת לכלוך והבצק מוכן.

קרא עוד »
דילוג לתוכן