הסיפור על ג'וי הוא סיפור מורכב. מצד אחד – אף פעם לא פגשנו חיה חכמה ומצחיקה יותר, וכולנו אוהבים אותה בטירוף. מצד שני… תוכי זה אופי. לא כל אדם מסוגל לגדל תוכי גדול, ויש כמה נקודות שחייבים לדעת לפני שמאמצים את הציפור הסופר-מאגרת הזו.

השאלה המוסרית

חובבי חיות רבים טוענים שתוכים הם חיית פרא ושאסור לתמוך בתעשיית הסחר בחיות החכמות והרגישות האלה. אחרי ההתנסות עם ג'וי אני חייבת להסכים עם הגישה הזו, בעיקר מכיוון שיש רק מעט מאד אנשים שמסוגלים לתת לתוכי את התנאים המתאימים לצרכיו. יש גם את שאלת הרבייה: ברור שאם תאמצו זוג תוכים הם יהיו מאושרים יותר, אבל אי אפשר לעקר תוכים בארץ, כך שהבחירה הזו מחריפה את הבעיה.

מצד שני, אם תבחרו לאמץ תוכי ותוכלו לטפל בו היטב אתם עושים לחיה מיוחדת ומדהימה טובה ענקית.

לפני האימוץ

תוכי מופרע ימרר את החיים שלכם ללא תקנה. מכיוון שתוכים חיים זמן רב וקשה לטפל בהם, סביר להניח שהם יעברו מיד ליד ומבית לבית. בגלל שתי הסיבות האלה אתם חייבים להתכונן היטב לתהליך החינוך ולדעת איך לטפל בתוכים היטב. בעלים של תוכי חייב לדעת איך להתנהג כדי שהתוכי שלו לא יהיה תוקפני, לא יצרח באופן בלתי נסבל ולא יהיה מסוגר וחרדתי.

ואם כבר מדברים: חשוב במיוחד לא לאמץ תוכים על סמך גחמה. רצוי מאד להתחיל עם תוכי קטן ולא לאמץ ישר על ההתחלה תוכי גדול ותובעני. אל תלמדו אותו קללות או מילים גסות שעלולות להרתיע מאמצים עתידיים.

הטיפול

כדי לתת לתוכי טיפול הולם צריך משפחה גדולה ואוהבת, או מישהו שבאמת ובתמים אוהב תוכים.

קבלו רשימה חלקית לטיפול נכון בתוכים ותבינו לבד למה מדובר בחיה מאתגרת:

אסור בשום פנים ואופן לבודד את התוכי, הוא צריך להיות עם בני אדם ומחוץ לכלוב לפחות כמה שעות ביום.

יש לספק לתוכים צעצועים מתאימים, מגוונים ומתחלפים על בסיס קבוע. תוכי חייב לכרסם ויש לספק לו חומרים מתאימים.

תוכי חייב לישון במשך הלילה – חובה לספק לו סביבה חשוכה ושקטה.

הקפידו על מים טריים ותזונה הולמת.

תוכים זקוקים למקלחות – בדקו ספציפית לגבי סוג התוכי שאימצתם ואל תוותרו על הטיפול החשוב הזה שחיוני לבריאותם הנפשית והגופנית. צריך ללמוד איך לבצע את המקלחת בצורה נכונה.

איך מעסיקים תוכי? מכינים צעצועים ורוכשים צעצועים ואוספים מידע עד שבסוף מבינים… כשיש לכם תוכי – אתם הצעצוע.

תוכי צריך להתעמל – צריך ללמוד איך לעזור לו להיות פעיל ולהוציא אנרגיה בשעות שהוא מחוץ לכלוב.

תוכים הם תלותיים מאד כך שהם מתאימים ל'אנשי כלבים' יותר מאשר ל'אנשי חתולים'.

הכנפיים

אם תקצצו את הכנפיים כנראה שהמראה של התוכי המדדה והמקפץ יכביד לכם על הלב. מצד שני, תוכי שכנפיו אינם קצוצות עלול להיפצע או לברוח. חובבי תוכים שונים נוקטים בגישות שונות ואין לי תשובה חכמה על הנושא הזה.

הכלוב

אסור לשים תוכי בכלוב קטן מדי.

כלוב שמתאים לתוכי גדול הוא מתקן ענקי מאד, וחשוב מאד לנקות אותו ולתחזק אותו היטב. הוסיפו לכך את העובדה המלבבת שתוכים אוהבים להשליך דברים לכל עבר ותגלו שהגברתם מאד את תדירות הטאטואים והנקיונות.

4124-umbrella-cockatoo-קקדו-אמברלה

אז למה כן?

מדובר בחיות אינטליגנטיות במידה מפליאה, ואני מוכנה להישבע שיש להן חוש הומור אמיתי ומפותח. כשיש לכם תוכי חכם סביר להניח שכל המשפחה תתגלגל מצחוק כמה וכמה פעמים ביום. תוכים (לפחות מסוג קקדו) הם גם שופעי אהבה ונוצרת מולם מערכת יחסים אישית ומיוחדת.

דיבור

לא כל התוכים מדברים. ג'וי היא תוכי מסוג קקדו, והתוכים האלה מסוגרים לבטא מעט מאד מילים (בדרך כלל) אבל הם מעולים בביצוע תרגילים מצחיקים. למיטב ידיעתי התוכים שמדברים הכי טוב הם תוכים מסוג ג'אקו (האפורים עם הזנב האדום).

היקשרות

תוכי מסוג קקדו הוא ידידותי מאד ונקשר בקלות. תוכים מסוג ג'אקו עלולים לבחור בן משפחה מסוים ולהיקשר רק אליו. לפני שמאמצים תוכי (בעיקר בבית עם ילדים) חשוב מאד לברר את הנקודה הזו וללמוד איך להתמודד עם גילויי תוקפנות.

לנושא ההקשרות יש חשיבות נוספת: התוכי שלכם יחיה עשרות שנים, כך שחשוב לנסות לגרום לו להיקשר לכמה שיותר אנשים.

אילוף

אי אפשר לאלף תוכים. כלומר, בעצם, קל מאד לאלף אותם: הם תמיד יעשו בדיוק ההיפך ממה שאתם רוצים. ממש כמו ילדים שובבים, הם תמיד מחפשים תשומת לב ונהנים במיוחד להרגיז אתכם. מדובר בחיה אגואיסטית ברמת ההתפתחות הרגשית של שרה נתניהו (מינוס האובססיה לניקיון).

אפשרי בהחלט (כמו שכתבתי למעלה) לחנך תוכי להתנהגות סבירה כדי שהחיים אתו לא יהפכו לסיוט. חשוב מאד ללמד אותם תרגילים (גם לשכל וגם לגוף) – הם זקוקים להתעמלות וללמידה.

רעש

השכנים שלכם (ואתם) עומדים לסבול, כי קשה מאד לחנך תוכים להיות שקטים. קקדו, באופן מיוחד, צורחים בעוצמה לא סבירה בעליל. גם בהקשר הזה אפשר ללמוד איך לשלוט בגובה הלהבות ובגודל הבעיה.

נזקים

מקור של תוכי זה כלי רב עוצמה ומדויק: הוא שובר בקלילות את כפתורי השלט ואת מסכי המחשבים, הטלוויזיה והסמארטפונים. תוכים אוהבים במיוחד לשלוף כפתורים של מכונות ומקשים של מקלדות. אם תורידו את העיניים מהתוכי תגלו שאיבדתם כהרף עין מאות ואלפי שקלים. ואל תחשבו שהרשימה הזו אקראית, כי יש לה קשר חזק מאד אל המציאות העגומה. ג'וי נוהגת לנזוף בעצמה ("או-או") כשהיא עושה משהו אסור, ואם ממש כועסים עליה היא צועקת: "תוכי טוב! תוכי טוב!"

4123-umbrella-cockatoo-קקדו-אמברלה

אפשר לגדל תוכי ביחד עם חתולים?

לג'וי יש יכולת מגניבה לסובב את הראש כמו ינשוף ולעקוב אחרי כל גורם עוין בצורה מפחידה ביותר. אם היא ממש כועסת היא פורסת את הכנפיים, מתנפחת לפי 3 מגודלה וצורחת בווליום על-טבעי! … בקיצור, היא מפחידה את החתולים הרבה יותר משהם מבהילים אותה (אגב, היא נוטה להעניק לאורחים יחס דומה וזה דרדר ללא תקנה את חיי החברה שלנו, שגם ככה לוקים בחסר).

אפשר לגדל תוכי ביחד עם כלבים?

בחנות התוכים שלנו פגשנו תוכי ג'אקו גדול שהוחזר למוכר אחר כבוד. התוכי הזה למד לחקות את הקול של הבעלים וקרא לכלבים מתוך הכלוב מאות פעמים ביום עד שהם השתגעו לחלוטין. במילים אחרות: עניין הכלבים כנראה תלוי בתוכי.

האם תוכים צורחים בלילה?

לא. אם מחשיכים את סביבתם הם ישנים יפה לאורך הלילה.

אסור בשום אופן לכסות אותם בשעות האור, גם אם זה נותן לכם קצת שקט נחוץ ביותר. אפשר לשים אותם בסביבה מוצלת ושקטה למשך כמה שעות ביום.


אני מצטערת מאד לספר לכם כאן שאנחנו לא הצלחנו להתמודד עם ג'וי, ואחרי כמה שנים מצאנו לה בית אצל אמא מאמצת נהדרת שמגדלת כמה וכמה תוכים מאושרים. הגענו למצב שבו ג'וי אילפה אותנו לטפל בה 24/7 ופשוט מיררה לנו את החיים. אין לי מילים לתאר בבלוג הקליל הזה את כמות הדמעות וכאבי הלב שליוו את המסירה ואת הקשיים הרבים באיתור בית מתאים.

אם לקחתם תוכי ואתם מתקשים להתמודד פנו לעזרה ולייעוץ ולמדו איך לטפל בבעיות בשלב מוקדם ככל האפשר. בקבוצת הפייסבוק הנפלאה הזו יש אוהבי תוכים אמיתיים שישמחו לתת עצה טובה. היזהרו מסוחרי תוכים שמנהלים קבוצות אחרות וישמחו לקחת מכם את התוכים ולמכור אותו תמורת רווח.

שתפי את הפוסט

באותו נושא

דילוג לתוכן