רשימת ספרים מומלצים לילדי יסודי

לפני שנתחיל, כדאי לוודא שהילד הפרטי באמת מסוגל לקרוא את הספרים שאתם דוחפים לו. בפוסט שבקישור הזה אני כותבת בהרחבה על בחירת ספר לפי יכולת הקריאה.

אם אין לכם כוח לבלבולי מוח כדאי פשוט לזכור שבכיתה א' רוב הילדים לא מסוגלים לקרוא ספרים 'אמיתיים', ובכיתה ב' הם יעדיפו ספרים עם אותיות גדולות ומעט מילים בכל דף. כך שהרשימה הזו מתאימה לכיתה ג' ומעלה, אלא אם כן אתם קוראים ביחד או שהילד שלכם זריז במיוחד.

הרשימה שלפניכם מורכבת ברובה מספרים קלאסיים ומיושנים מעט… מה לעשות שהם הכי טובים?


האסופית

העלילה: בעקבות שרשרת טעויות אן שרלי היתומה מוצאת בית אצל אח ואחות רווקים ובודדים. מעבר לאירוע הדרמטי שבבסיס הספר העלילה מורכבת מאירועי יום-יום בעיירה כפרית קטנה: תבשילים שהוקדחו, ריבים בין ילדים, היתקלויות עם המורים וסיפור אהבה גדול מהחיים שמתחיל עם לוח צפחה שבור.

דבר הילדים: הבן הגדול טען שזה משעמם שחבל על הזמן. שני אחיו הקטנים עפים על כל הסדרה.

מי יאהב את זה? בגדול זה לגמרי ספר של בנות עם נשמה רומנטית ורגישה. ואם יש לך בן כזה – זכית.

ועוד משהו: האסופית זה השם העברי של התרגום הישן. בשם המקורי אין כל סימן וזכר לאסופית – הוא נקרא Anne of Green Gables.


קמט בזמן

העלילה: מאורעות פלאיים מתחילים להתרחש כאשר גברת מזה, גברת מי וגברת מַשְמָה חוברות לילדה בשם מג, לאחיה הקטן ולבן כיתתה במסע להצלת אביה האבוד. מרגע המפגש ועד לסוף הטוב תעבור מג בחלל ובזמן, תאבק בישות מרושעת ותלמד דברים חדשים על עצמה ועל יכולותיה.

דבר האמא: הספר הזה הוא תחילת הדרך עבור הרבה ילדים לעולמות המופלאים של הפנטזיה והמדע הבדיוני. ספר מרגש על קבלה עצמית ואהבה.

דבר הילדים: הבן הגדול: מדהים. אחד הטובים. הבן האמצעי: מעולה! הבת: אחלה.

 ועוד משהוהספר זכה בפרס ניוברי היוקרתי לספרות ילדים, פרס ספר הסקויה, פרס לואיס קרול והיה מועמד לפרס אנדרסן. בארצות הברית יש לו מעמד של ספר פולחן.


ג'ים ונהג הקטר

העלילה: באמת, אין שום דרך לסכם את העלילה המופלאה והסבוכה של הספר המקסים הזה. נזכיר רק שהיא כוללת קטר שהוסב לאניה, תינוקות שנשלחים בדואר, דרקון מוזהב ועוד הפלגות דמיון שעולות על כל דמיון. על הדרך יחלחלו אל הילדים רעיונות של סובלנות ואהבת האדם, פתיחות תרבותית ומגדרית, חברות ונאמנות.

דבר הילדים: הספר הכי שווה.

מי יאהב את זה? לבנים ובנות, רצוי סביב סוף גיל עשר אבל אפשר קצת לפני (והרבה אחרי). מתאים במיוחד לילדים שחווים קשיים של חריגות ושוני.

ועוד משהו: מיכאל אנדה מוכר יותר בזכות הסיפור שאינו נגמר. אנחנו אוהבים יותר את ג'ים ונהג הקטר, אבל כל מה שהסופר הזה כתב שווה קריאה ומעניין.


נסיכה קטנה

העלילה: שרה קרו רק בת שבע, אבל היא כבר מבינה שהעושר המופלג שלה אינו מגדיר אותה. היא ממשיכה להתנהג כמו נסיכה גם כשהיא הופכת ליתומה ענייה שמנהלת הפנימיה המרשעת מתעללת בה. סיפור הצלתה המופלאה של שרה מגורלה המר רצוף ברגעים מלבבים כמו מייקאובר עיצובי לחדר מאמלל ולחמניות מתוקות לילדים רעבים.

דבר הילדים: הגדול שנא, הבינוני חיבב והילדה עפה על זה.

מי יאהב את זה? כנראה שבעיקר בנות, וחבל. לא בגיל צעיר מדי, יש קטעים עצובים.

ועוד משהו: פרנסס הודג'סון ברנט המדהימה כתבה גם את לורד פונטלרוי הקטן ואת סוד הגן הנעלם. בספרים שלה יש המון עקרונות נעלים ופיוטיים שמוגשים בצורה חיננית פוליאנה סטייל.


משפחת רוביזון השוויצרית

העלילה: משפחה שוויצרית נקלעת לאי בודד והופכת אותו לשוויצריה קטנה ומסודרת. הספר הזה כאילו נכתב על ידי מארי קונדו, כשהמשפחה האבודה בוראת יקום שלם של נוחות ובטחון יש מאין.

דבר הילדים: מגניב! הספר הכי טוב!

מי יאהב את זה? זה פשוט ספר מגניב ושמח עם סוף טוב שעוסק בתושיה אנושית. מי לא?

ועוד משהו: אני חותמת שהספר הזה הוא הספר האהוב על מרתה סטיוארט.


מדיקן (וכל ספר של אסטריד לינדגרן)

העלילה: כמעט שאין עלילה. משפחה גרעינית מפונקת ומטופחת בעיירה שוודית מנומנמת. משפחות של שכנים שמתפקדות פחות טוב. מדיקן וליסבת המקסימות משחקות ורבות כמו כל ילד בגילן. אבה בן השכנים עובד עליהן ומציל אותן לסירוגין. ויש גם משרתת וטבחית ש(כנראה) מאפשרות את כל הקיום הנינוח הזה.

דבר הילדים: בן 11 ובת 6 לא החמיצו אף ערב שבה אבא הקריא להם את הספר המתוק הזה.

מי יאהב את זה? לדעתי כל ילד וילדה מתחת גיל 10, אבל אולי אני משוחדת כי זה היה אחד הספרים האהובים עלי בילדותי.

ועוד משהו: קנו כל ספר של אסטריד לינדגרן  ולא תתחרטו. ובכלל… מתי יוציאו מחדש את קרלסון המעופף? ואת רסמוס והנודד? (הערה 2017 – קרלסון חזר למדפים תחת השם קרלסון על הגג – רוצו לקנות).

כל ספרי המומינים

הספרים הכי מושלמים ופיוטיים על המשפחה הכי חמודה עם החברים הכי מגניבים. התרגומים החדשים החזירו לחיינו כבר שלושה מהספרים המקסימים האלה, ואת כולם חובה לרכוש, לקרוא ולהקריא.

דבר הילדיםהבנים לא אהבו אבל הילדה ממש כן.

מי יאהב את זה? משתלם לנסות ולבדוק אם הילדים שלכם נמנים על חובבי הז'אנר.

ועל משהו: מה יש במים של הארצות הנורדיות שמייצר כאלה ספרים טובים?

כל ספר של אריך קסטנר

ברור, אין מה להסביר כאן בכלל. מצחיק, מעניין, מורכב ולא פשטני – אין מספיק סופרלטיבים במילון לסופר המופלא הזה. באופן אישי אני אוהבת במיוחד את פצפונת ואנטון ואת אורה הכפולה. קריאת חובה למי שרוצה לגדל ילדים מוסריים שרואים את הזולת (לא ניכנס כאן לכל הקטע של היטלר ומה הילדים מהספרים עשו כשהם גדלו).

דבר הילדים: כולם אהבו את כל הספרים.

מי יאהב את זה? לדעתי כל ילד, מומלץ לקריאה משותפת, מכיתה ב' ואילך.

ועוד משהו: כשחיינו באמריקה לא מצאנו שם שום ספר של אף אחד מהסופרים האירופאיים שמוזכרים ברשימה הזו… כי אמריקאים מתעניינים רק בעצמם, דה.

סדרת בית קטן בערבה

העלילה: משפחת אינגלס המופלאה מיישבת את אמריקה. מבט אוהב על כיבוש הארץ הענקית הזו ויישובה, תוך התעלמות נינוחה מהשמדת האינדיאנים והטבע. לא ייאמן איך היה קשה לחיות פעם – עד כדי כך שאבא של לורה בונה בתים במו ידיו ואמא שלה מכינה חמאה ישר מהפרה! איכשהו סיפורי היומיום של המשפחה הזו מרתקים גם ברגעים הדרמטיים (ויש כאלה) וגם ברגעים הכי פשוטים.

דבר הילדים: הגדול – די מעניין. האמצעי – אוהב מאד. והקטנה – עוד תאהב.

מי יאהב את זה? ילדים רציניים מעל גיל 9.

ועוד משהו: כדאי לדעת שהספרים לא דומים בכלל לסדרת הילדים האהובה של פעם.


עוד באתר:

בונים פינת קריאה

רשימת ספרים מומלצים לתינוקות ופעוטות

סדרות ספרים לבני הנעורים

איך מגדלים ילדים שאוהבים לקרוא?

פורסם לראשונה ביוני 2016

שתפי את הפוסט

באותו נושא

דילוג לתוכן