הקדמת קורונה: למרבה הצער, השנה כולנו נאלץ להתמודד עם ליל סדר מוזר ומבודד שיקשה עלינו להיכנס לאווירה ולראש הנכון. נצלו את המצב כדי ליצור מסורות חדשות וכיפיות, שגם הילדים יאהבו!


זה נכון: ליהודים יש מסורת עתיקת יומין שאפילו הכי חילונים מקפידים לקיים. כל הילדים היהודים יושבים מזה שנים אלפיים (פלוס!) ומקשיבים להגדה בשקט ובסבלנות. מצד שני… למרבה הצער ייצרנו דור של ילדים היפרים-מפריענים-לא-מסתדרים-בלי-מסכים. הילדים שלנו רגילים לכך שתופרים את היקום סביבם וקשה להם לשבת ערב שלם ולהתמודד עם טקסט בארמית.

מכיוון שזו המציאות שאין להכחישה, חייבים לחשוב מחוץ לקופסה ולייצר ליל סדר ידידותי לילדים. כולנו רוצים לצאת מהערב הזה עם טעם טוב, ולפעמים עוגת הפרווה נטולת הקמח פשוט לא מצליחה למחוק את כל ההפרעות והנמנמת.

(הערה חשובה: אני מתנצלת מראש אם איזו עצה פה לא ממש הולמת את ההלכה או לא במיוחד כשרה… אני לא גדולה בתורה, אבל אתן מוזמנות להעיר לי על כל תקלה מצערת)..

קישוטי צעצועים

שולחן החג ייראה מזמין יותר לילדים אם תסדרי עליו קצת ערוב, פירמידות וגמלים. קל במיוחד ליישום כשהילדים מקבלים שולחן נפרד, אבל גם בשולחן משפחתי זה יכול להיות להיט. 

פשוט דמיינו את הדוד הרווק מנצח את בן השלוש בקרב לוהט אריה-נמר.

הרעיון והתמונה באדיבות thejewishhostess.com.

מתוך thejewishhostess.com

פירמידות לשולחן החג

קל מאד להכין פירמידות תוצרת בית! קחו דף A4 והדפיסו עליו את התבנית מהקישור הזה… ועכשיו ציירו את הלבנים, גזרו, קפלו והדביקו.

שקית מכות

אפשר לקנות שקית מכות באמזון, אבל יותר כיף להכין! כנגד כל מכה מכינים קישוט או מתנה קטנה וסימבולית. נחמד לארוז שקיות נפרדות כמתנה תוצרת בית לכל ילד, ולא פחות נחמד פשוט להראות להם את המכות לצורך המחשה ויזואלית.

דם – ארגני בקבוקון שחציו שמן תינוקות וחציו מים צבועים בצבע מאכל אדום. הרעיון הוא שמערבבים את כל העסק ואז רואים איך המים נפרדים למים של בני ישראל ולדם של מצרים רשעים. תרגישו חופשי להחליף לאיזה ממתק אדום, כן? או לבקבוקון עם מיץ פטל.

צפרדע – טוב, פה אין הרבה ברירות. חייבים להשיג צפרדעי צעצוע! אם אין, אולי תמצאו מדבקות. ואם גם זה לא יילך – פשוט תדפיסו איזה דף צביעה חמוד מהאינטרנט.

כינים – בשקית או צנצנת קטנה אורזים גרגירי שוקולד, או נצנצים, או שומשום שחור, או קצח, או זרעי פשתן… למרות שספציפית לגבי המכה הזו אף אחד מאיתנו לא בדיוק זקוק לתזכורת ויזואלית.

ערוב – פושטים על מגירת הצעצועים או קונים שקית כזו של צעצועי חיות. כי ערוב, אם שכחת במקרה, הן חיות הפרא המפחידות שביקרו את המצרים.

דבר – מה זה בעצם דבר, את שואלת? נו, באמת… איך שכחת! מדובר במחלה קטלנית שהרגה את הבקר והמקנה של המצרים המרושעים. חלקי לקט צעצועי חיות משק בין השקיות של באי החג. גם מדבקות או דפי צביעה יעשו את העבודה.

שחין – שחין זה כמובן מדבקות עגולות אדומות קטנות שמדביקים על כל הפנים! אבל מותר לך להחליף בממתקים קטנים ואדומים ועגולים.

ארבה – קשה להתארגן על ארבה, אבל קל להשיג דף צביעה.  ובואי – הילדים שלך יקנו כל חרק בתור ארבה לגיטימי לחלוטין. 

ברד – הכל הולך: חרוזים יפים (צרפי חוט להכנת שרשרת או צמיד… ), מרשמלו קטנים, סוכריות טיקטק ובכלל. כיד דמיונך הטובה עלייך.

חושך –  פנס קטן, משקפי שמש או משהו שזוהר בחושך.

בכורות – את המכה המחרידה הזו (הגזימו קצת, לא?) אפשר לרכך באמצעות מדבקות שלדים. אפשר גם להיות יותר רצחניים עם איזה אקדח קטן או חרב.

שלטי מכות

אתם לגמרי זקוקים לשלטים כדי לזכור אחת ולתמיד מה בכלל ההבדל בין דבר, ערוב ושחין.

וגם בשביל שיהיה לנו מה להניף בליל הסדר כשמקריאים את המכות, כהמחשה ויזואלית מרהיבה.

וגם בשביל שהילדים ירגישו שהם חלק מקריאת ההגדה – כלומר, לא נזלזל חלילה בשירה העליזה של מה נשתנה ודי דיינו – אבל נחמד להוסיף עוד זווית.

והכי חשוב… אם לא תכינו שלטי מכות איך ל-XXXXX  תעסיקו את הילדים עכשיו שבוע שלם של חופש?

צריך:

  • צלחות נייר (אנחנו מצאנו בצורת כוכב).
  • שיפודי עץ.
  • צבעים לצביעת גב הצלחות.
  • מדבקות מתאימות, או דפי צביעה מתאימים מהרשת או רעיון מוצלח אחר להדגמת המכה הרלוונטית.
  • אנחנו רכשנו גם מדבקות עם אותיות ומספרים לסימון השלטים אבל אפשר כמובן פשוט לכתוב.

זהו, אין לי מה להוסיף… התמונות מדברות בעד עצמן.

צלחת פסח תוצרת בית

במאמר הזה יש הוראות להכנת מגש פסח עם הילדים… מגניב, לא? ולא נדבר אפילו על זה שהרווחת פעילות לפחות לכמה שעות, אם לא לבוקר שלם!

הבלוגרית השתמשה במשטח קלקר שאותו היא חתכה בסכין יפני לפי השוליים של קערה גדולה עם שוליים מסולסלים (נגיד תבנית פאי). ועכשיו הילדים נכנסים לתמונה… צובעים את המשטח בלבן בצבע אקרילי. משתמשים בקעריות קטנות לציור העיגולים, כותבים וצובעים… ומקשטים קערות קטנות למאכלים עצמם.

ואם העיצוב הזה לא מדבר אליך – הנה לינק לאתר עם לא פחות מעשרה עיצובים לקערות שילדים יכולים לעשות בעצמם.

מתוך: parentdish.com

עוגת מצות בצורת בית

למה רק לנוצרים מגיע בית ג'ינג'רברד בכל חג מולד?

ילדים של חברים מבקשים את העוגה הזו בכל ימות השנה… לא כי היא כזו טעימה (ת'כלס, עוגת מצות) – אלא בעיקר בגלל הקטע המגניב של הממתקים והעיצוב.

קחו את מתכון עוגת המצות האהוב עליכם (אני אוהבת את עוגיו.נט) והכפילו כמויות. את גוף הבית בונים כמו עוגת מצות רגילה, ואז מתחילים לשים מלבני מצות צרים יותר ויותר כדי לקבל גג משולש שעליו תוכלו להניח את המצות של הגג. קישוטי הממתקים הם (כמובן) החלק הכי חשוב.

סימניה להגדה

את הפעילות הזו מצאתי אצל מרתה סטיוארט אלילתי – ממש כאן בקישור הזה. צריך:

  • הדפסות מוקטנות של דפי צביעה לפסח – אני פשוט מעתיקה למסמך וורד ומקטינה… (עומדים על התמונה מקש ימני העתק, עוברים לוורד מקש ימני צרף ואז גוררים את פינת התמונה להקטנה).
  • נייר בריסטול.
  • חוטים לפתיל.
  • צבעים
  • מקלון דבק

עכשיו צובעים, גוזרים, מדביקים (אפשר לוותר על הצביעה ולתת לכל ילד גם חבילת צבעים קטנה עם הסימניה בערב החג).

מוסיפים את הפתיל (כמו שבת שלי הנבונה הסבירה לי הבוקר: צריך את הפתיל כדי שהסימניה לא תעלם בתוך ההגדה!).

ובערב החג כל אורח ימצא סימניה יפה ואישית לסימון המקום.

תפריט לערב החג

אמא!

מה חמודה?

יהיה הרבה אוכל בחג, נכון?

כן, בהחלט.

אבל אמא, הסירים הם מברזל, ואי אפשר לראות מה יש בפנים. אני חושבת שצריך לשים על כל צלחת תפריט כמו במסעדה ולכתוב שם מה יש לאכול.

זה מה שאת חושבת?

כן, ואפשר גם לעשות על זה פוסט! זה יהיה הפוסט הראשון שהמצאתי בעצמי.


ובכן, קבלו רעיון שלא מן המניין, פרי מוחה הקודח של בת החמש שלי, מרתה סטיוארט קטנה בהתהוות. אצלנו האורחים לא ישארו באפלה, הם יידעו בדיוק מה הם עומדים לקבל ויוכלו לתכנן את האכילה בהתאם לקיבולת.

אפיית מצות עם הילדים

זה כיף ומלמד וגם שורף זמן בפרה-חופשת-פסח האינסופית.

זו גם דרך טובה להיפטר משאריות קמח.

לגבי הכשרות… שאלו את הרב ולא אותי.

המתכון בקישור הזה.

הפתעה בתוך אגוז

אם כבר מכריחים אותנו לשחק דווקא עם אגוזים (?)… למה שלא תהפכו אותם לקופסת אוצר מהממת ותגישו בתוכם מתנות קטנות-קטנות?

פוסט על הכנת האגוז תמצאו בקישור הזה.

ועוד המון רעיונות למתנות תוצרת בית תמצאו בקישור הזה.

מרוץ אגוזים להורדה

משחק שאפשר לרכוש ולהוריד בקישור הזה.

ליל הסדר בזום

משחק חינמי עם אתגרים ומשימות – בית נגד בית! הקליקו כאן


ואל תשכחו!

אנחנו לא נישבר!

עברנו את פרעה ואתן יודעות – אין ברירה.

נעבור גם את הקורונה.

פורסם במקטעים החל מפסח 2013

שתפי את הפוסט

באותו נושא

דילוג לתוכן